Pohjois-Pohjanmaan piiri

Puheenjohtajan palsta

Puheenjohtajan tervehdys

7.3.2018

Vuosi on vaihtunut ja uusi toimintavuosi yhdistyksissä on jo hyvässä vauhdissa. Piirin osalta ollaan pantu edellisvuosi pakettiin, tilit on tarkistettu äskettäin ja toimintakertomus vuodelta 2017 on koottu. Piirin kevätkokous ne sitten huhtikuussa vahvistaa.

Muutama havainto menneestä vuodesta on paikallaan. Taloudesta voin todeta, että vuosi piirin kannalta oli poikkeuksellisen vahva. Tuloslaskelma osoittaa liki kymmenen tuhannen euron ylijäämää. Se on poikkeuksellisen suuri, mutta sille löytyy hyvä syy. Tarkka taloudenpito, mutta erityisesti joulunaikalehden toteuttaminen aiemmista vuosista poiketen eri tavalla. Se toi valtaosan ylijäämästä . Joululehden tuotto piirille oli noin 46.000 euroa, se mahdollistaa vahvan toiminnan sekä erityisesti alhaisen piirin jäsenmaksun yhdistystemme jäseniltä.

Joululehden tuotosta valtaosa on piirimme yhdistysten keräämää ilmoitustuottoa maakunnan yrityksiltä. Se on kokonaissummaltaan noin 80 000 euroa, se on todella suuri summa, josta yhdistykset ovat saaneet omiin toimintoihin 40 %, piirille jääneestä osuudesta on sitten maksettu lehden tekemisen kulut. Toteutamme tämän vuoden joululehden tekemisen pääosin samalla menetelmällä kuin 2017. Niinpä oletetusta hyvästä tuotosta piirihallitus teki päätöksen. Tulevan lehden ilmoitustuottoa yhdistyksille nostetaan 45 prosenttiin. Ainoa harmi on se, että kaikki piirimme yhdistykset eivät ole vankasti mukana lehden tuki-ilmoitusten hankinnassa eivätkä kerro toiminnoistaan lehden sivuilla. Heidät toivon mukaan tänä vuonna yhteisiin talkoisiin.

Piirin ja yhdistysten toiminta oli vakiintunutta ja vankkaa. Erityisen ilahtunut olin yhdistysten aktiivisuudesta osallistua ideapäivillemme. Vain kaksi yhdistystä 42:sta jätti ne väliin. 40 yhdistystä osallistui innolla. Se oli suuri juttu. Ainut ongelma oli piirin alueen jäsenkehityksen lievä taittuminen miinukselle. Ei paljon, mutta kuitenkin. Viime vuosien positiivinen käyrä taittui. Moni yhdistys oli lisännyt jäsenmääräänsä hyvinkin tuntuvasti, erityisesti haluan tuoda esiin Kuusamon, Pudasjärven, Raahen ja Kiimingin yhdistykset sekä erityisesti Pyhännän, jossa plussaa oli yli 10 %. Tammi-helmikuussa jäsenmäärän kehitys oli jo kääntynyt lievästi positiiviseksi, mutta jäsenmaksujen tarkistuksen jälkeen tapahtunee jälleen notkahdus jäsenpoistojen kautta. Niinpä vetoan, että huolehditaan kukin yhdistys tahollaan, uusien jäsenten hankinnasta. Sovitaan, että vuoden 2017 notkahdus jää väliaikaiseksi.

Haluan muistuttaa piirimme väkeä lokakuussa piirille varatusta 50 paikan tuetusta lomasta Lehmirantaan. Piirin kotisivuilla on tarkempaa tietoa lomasta ja hakuohjeet. Loma on jo haettavissa ja hakemus on tehtävä viimeistään heinäkuun alkupuolella. Kaikki hakijat eivät lomaa saane, mutta jos ei hae jää taatusti pois matkalta. Niille jäsenillemme, jotka eivät omista nettiyhteyksiä tahi tarvitsevat muutoin opastusta hakuun, olen auliisti käytettävissä. Puhelimeni on valveilla ollessani pääosin auki.

Hyvää vuodenjatkoa teille piirimme väki.

Terveisin Paavo Leskinen, puh. 0400-388661