Pohjois-Pohjanmaan piiri

Puheenjohtajan palsta

Puheenjohtajan tervehdys

22.5.2017

Talvikausi, kolmannes tästä itsenäisyytemme juhlavuodesta on takana. Niinpä ajattelin heittää muutamia ajatuksiani kuluneesta talvikaudesta sekä tulevasta kesäkaudesta. Emmehän me vaivu täydelliseen hiljaisuuteen.

Laajan piirimme 42 yhdistystä on jälleen uurastanut talvikauden kukin omilla vahvuuksillaan, varsin moni vakiintuneita toimintojaan pyörittäen. Toki tiedän monien yhdistysten ottaneen käyttöön uusiakin asioita. Kukin yhdistys on järjestänyt jäsenilleen kokoontumisia, tapahtumia, matkoja, harrasteita, ylipäätään toimintoja. Siitä kiitos aktiiveillemme.

Erityisen myönteisenä piirteenä pidän auttavan vapaaehtoistoiminnan, Apusen, vankistumista ja organisoitumista monissa yhdistyksissämme erityisesti tämän talven aikana. Kahtena edellisvuotena on saatu Eläkeliiton projektihenkilöstöä tänne maakuntaan kouluttamaan ja innostamaan väkeämme tähän tärkeään tehtävään. Auttamaan toimintakyvyn heikentämien kanssaihmistemme arjen asioita. Tämän kevään kahden koulutuspäivän uskon nostavan toiminnan tasoa merkittävästi entisestään sekä ennen kaikkea uskon koulutuksen innostavan mukaan uusiakin yhdistyksiä.

Tammikuun katsauksessani kerroin talven aikana piirin alueella paneuduttavan alueittain yhdistysten toiminnan kehittämiseen ideapäivien nimellä. Toiminta käynnistyikin kolmella piirimme eteläisimmällä alueella. Kutsun näihin alueensa ideapäivään oli saanut 13 yhdistystä, joista vain yksi jäi pois. Ajatuksia ja hyviä käytäntöjä vaihdettiin innolla. Palaute päivistä oli erinomaista. Siitä on hyvä jatkaa syyskaudella pohjoisemmilla alueillammekin.

Eläkeliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri täytti kevättalvella 45 vuotta. Juhlimme sitä piirin kevätkokouksen yhteydessä Merijärvellä huhtikuun lopulla. Juhla oli pienen yhdistyksen järjestämä hieno tapahtuma. Historiikissani saatoin kertoa, että sisaret ja veljet silloin 1972 olivat olleet kaukaa viisaita perustaessaan laajan piirimme yhdistäväksi tekijäksi oman piirin, ensimmäisen sellaiseksi liitossa.

Kesälläkin tehdään asioita yhdistyksissä, kokoonnutaan ja matkustetaan. Eläkeliiton kesäjuhliin Kaustisella 15.-16.7 menemme joukolla, ovat lähelläkin. Piirissämmekin tapahtuu. Oulun yhdistys järjestää piirin kulttuuripäivät 1. elokuuta Hietasaaren Pukserissa sekä Pyhäjärven yhdistys piirin kesäpäivät 2. elokuuta Pyhäsalmen suurlavalla, pelien ja luultavasti suositun karaoken sekä iltapäivätanssien merkeissä. Voitaisiinko nämä päivät jossain vaiheessa yhdistää, kenties saada tosi suuri ja monipuolinen yhteinen piirin tapahtuma, kuten joskus aikoinaan. Sitä kannattanee pohtia. Niin ja piirin kisoissa golfaillaan, ongitaan, suunnistetaan ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan.

Hyvää kesää ja lepäillään nyt kuitenkin, kerätään voimia syksyksi.

Ystävällisin terveisin Paavo Leskinen, puheenjohtaja